Auris Taalplein Aurislogo

Begeleiding op de reguliere school

Bart heeft aardrijkskundeles. Hij vangt wel wat op van wat de juffrouw zegt, maar hij kan haar niet goed volgen. Waar heeft ze het nou precies over? Het gaat hem ook allemaal veel te snel. Dan stelt de juffrouw hem een vraag. Die snapt Bart wel. Maar als hij antwoord wil geven, kan hij niet op de juiste woorden komen. Hij zucht diep en geeft het op…

De ontwikkeling van taal en spreken gaat niet altijd vanzelf. Er zijn kinderen die daarvoor specifieke hulp en begeleiding nodig hebben. Bart is zo’n leerling. Leren is voor hem een lastige klus, omdat hij gesproken en geschreven taal niet gemakkelijk kan begrijpen en verwerken. Leerlingen als Bart kunnen in aanmerking komen voor toewijzing van een onderwijsarrangement. Dit geldt ook voor leerlingen die doof of slechthorend zijn.

Onderwijsarrangementen
Voldoet uw kind aan de toelatingscriteria voor begeleiding vanuit Auris, dan krijgt uw kind een onderwijsarrangement toegewezen. Bij een licht- of medium onderwijsarrangement gaat uw kind naar een reguliere basisschool. Medewerkers van Auris begeleiden uw kind of de leerkracht van uw kind op de school zelf. Zo kan uw kind de lessen gewoon blijven volgen en toch extra ondersteuning krijgen. Voordat de ondersteuning begint, worden afspraken gemaakt over hoe de ondersteuning er uit komt te zien. Krijgt uw kind een intensief onderwijsarrangement toegewezen, dan gaat uw kind naar het speciaal onderwijs. Meer over ons speciaal onderwijs leest u op deze website.

  • Leesrijk
  • Leesrijk

    De school vindt lezen erg belangrijk en de leerlingen besteden dan ook veel tijd aan lezen. Ze lezen meerdere ochtenden per week met een professional, maar soms ook met leerlingen uit de bovenbouw. Er is veel aandacht voor de Kinderboekenweek en jaarlijks wordt er een voorleeskampioen gekozen, die voor de hele school mag voorlezen. Zo krijgen leerlingen plezier in lezen en kunnen daarmee hun wereld uitbreiden.

  • Kleinschalig
  • Kleinschalig

    Op de school is ruimte om open het gesprek aan te gaan met leerlingen, ouders en andere betrokkenen. De leerlingen kennen elkaar en hebben aandacht voor elkaar. Waar dat mogelijk is, worden leerlingen ingezet om anderen te helpen en te begeleiden. We betrekken ouders door ouderavonden, koffieochtenden en inloopmomenten bij bijzondere gebeurtenissen te organiseren.

  • Taal
  • Taal

    Taal is belangrijk binnen een school en zeker op een school voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Taal en communicatie krijgen de hele dag de aandacht: in de klas, bij de logopedie, maar ook in contacten op het plein en in de school. Om de communicatie en de taal te verbeteren, kan er gebruik worden gemaakt van hulpmiddelen zoals gebaren en picto's.

  • Structuur
  • Structuur

    De school biedt duidelijkheid en voorspelbaarheid door te werken met visuele ondersteuning, time timers en dagritmekaarten. De school is een Vreedzame school, waardoor er een veilig leer- en werkklimaat heerst in de school. Iedereen mag en kan zichzelf zijn. Dit vormt een goede basis om leerlingen zich te laten ontwikkelen.

  • Presteren
  • Presteren

    Auris Taalplein wil dat de leerlingen zich goed ontwikkelen in een professionele leeromgeving. De leervakken en de sociaal-emotionele ontwikkeling is belangrijk. Daarnaast staat communicatie centraal binnen de school. We stellen ambitieuze doelen die we proberen te behalen met de leerlingen. Tijdens het presteren is er aandacht voor elkaar. We benaderen de leerlingen positief. Zo krijgen zij de uitdaging die ze zoeken.