Auris Taalplein Aurislogo

Special heroes

Special Heroes is een landelijk sportstimuleringsproject om leerlingen van 6 tot 19 jaar binnen het speciaal onderwijs te laten zien en ervaren hoe leuk sport en bewegen kan zijn. Het doel is de jeugdsport van leerlingen in het speciaal onderwijs een impuls te geven. Het programma wordt in nauwe samenwerking met scholen en lokale sportaanbieders uitgevoerd.

Auris Taalplein doet ook mee aan het Special Heroes project en is sinds dit schooljaar een Special Heroes School. Het doel is om jaarlijks verschillende takken van sport aan te bieden aan de leerlingen in de vorm van clinics.

Freerun
Freerunning is een jonge sport met veel spectaculaire elementen. Oorspronkelijk was dat een ontsnappingstechniek voor soldaten met als doel zo snel mogelijk van A naar B te gaan over een terrein met hindernissen. Tijdens de gymlessen hebben de leerlingen geoefend om snel, sierlijk en vooral veilig over allerlei obstakels te lopen en springen.

  • Leesrijk
  • Leesrijk

    De school vindt lezen erg belangrijk en de leerlingen besteden dan ook veel tijd aan lezen. Ze lezen meerdere ochtenden per week met een professional, maar soms ook met leerlingen uit de bovenbouw. Er is veel aandacht voor de Kinderboekenweek en jaarlijks wordt er een voorleeskampioen gekozen, die voor de hele school mag voorlezen. Zo krijgen leerlingen plezier in lezen en kunnen daarmee hun wereld uitbreiden.

  • Kleinschalig
  • Kleinschalig

    Op de school is ruimte om open het gesprek aan te gaan met leerlingen, ouders en andere betrokkenen. De leerlingen kennen elkaar en hebben aandacht voor elkaar. Waar dat mogelijk is, worden leerlingen ingezet om anderen te helpen en te begeleiden. We betrekken ouders door ouderavonden, koffieochtenden en inloopmomenten bij bijzondere gebeurtenissen te organiseren.

  • Taal
  • Taal

    Taal is belangrijk binnen een school en zeker op een school voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Taal en communicatie krijgen de hele dag de aandacht: in de klas, bij de logopedie, maar ook in contacten op het plein en in de school. Om de communicatie en de taal te verbeteren, kan er gebruik worden gemaakt van hulpmiddelen zoals gebaren en picto's.

  • Structuur
  • Structuur

    De school biedt duidelijkheid en voorspelbaarheid door te werken met visuele ondersteuning, time timers en dagritmekaarten. De school is een Vreedzame school, waardoor er een veilig leer- en werkklimaat heerst in de school. Iedereen mag en kan zichzelf zijn. Dit vormt een goede basis om leerlingen zich te laten ontwikkelen.

  • Presteren
  • Presteren

    Auris Taalplein wil dat de leerlingen zich goed ontwikkelen in een professionele leeromgeving. De leervakken en de sociaal-emotionele ontwikkeling is belangrijk. Daarnaast staat communicatie centraal binnen de school. We stellen ambitieuze doelen die we proberen te behalen met de leerlingen. Tijdens het presteren is er aandacht voor elkaar. We benaderen de leerlingen positief. Zo krijgen zij de uitdaging die ze zoeken.